در اتفاقی نگرانکننده، مکالمات خصوصی کاربران ChatGPT که گزینه «قابل کشفبودن» لینک مکالمات خود را فعال کرده بودند، توسط موتورهای جستجو مانند گوگل ایندکس میشد و برای عموم قابل مشاهده بود. البته مدت کوتاهی پس از انتشار گزارشها درباره این اتفاق، OpenAI این ویژگی را حذف کرد.
براساس گزارش تککرانچ، این ماجرا زمانی آغاز شد که کاربران و خبرنگاران کشف کردند با یک جستجوی ساده در گوگل و فیلترکردن نتایج روی دامنه chatgpt.com/share، میتوان به گنجینهای از مکالمات خصوصی افراد با این چتبات دسترسی پیدا کرد. این مکالمات طیف وسیعی از موضوعات را در بر میگرفت.

در یک نمونه، کاربری از ChatGPT برای بازنویسی رزومه خود کمک خواسته بود و تمام جزئیات شغلی و هویتی او لو رفته بود. همچنین مکالماتی با محتوای بسیار خصوصی نیز در میان نتایج وجود داشت. برخی از مکالمات هم بسیار عجیب بودند، برای مثال کاربری با پرسیدن سؤالات پوچ و ترول، ChatGPT را وادار کرده بود تا بلاگی با عنوان «چگونه از مایکروویو بدون احضار شیطان استفاده کنیم» تولید کند.
انتشار ناخواسته مکالمات کاربران ChatGPT در گوگل
درکل ChatGPT مکالمات شما را بهصورت پیشفرض عمومی نمیکرد. این فرایند نیازمند چند مرحله اقدام از سوی کاربر بود: کلیک روی دکمه «اشتراکگذاری»، سپس کلیک روی «ایجاد لینک» و در نهایت، فعالکردن گزینهای برای «قابل کشفبودن» لینک. بااینحال، به نظر میرسد بسیاری از کاربران درک درستی از معنای واقعی «قابل کشفبودن» و احتمال ایندکسشدن مکالماتشان توسط موتورهای جستجوی عمومی نداشتهاند. این وضعیت، شباهت زیادی به ایندکسشدن لینکهای عمومی گوگل درایو دارد که اگر در یک وبسایت عمومی به اشتراک گذاشته شوند، در نتایج جستجو ظاهر میشوند.

بااینحال تنها چند ساعت پس از خبرساز شدن این ویژگی، شرکت OpenAI به سرعت واکنش نشان داد و این قابلیت را بهطور کامل حذف کرد. سخنگوی این شرکت اعلام کرد: «ما درحال آزمایش راههایی برای آسانتر کردن بهاشتراکگذاری مکالمات مفید بودیم و اخیراً یک آزمایش را برای نمایش چتها در نتایج موتورهای جستجو به پایان رساندیم. این آزمایش، مجالی برای افراد ایجاد کرد تا تصادفی چیزهایی به اشتراک بگذارند که قصد آن را نداشتند.»

این اتفاق بار دیگر موضوع مسئولیتپذیری پلتفرمها و حریم خصوصی کاربران را در عصر هوش مصنوعی به میان میکشد. گوگل در بیانیهای اعلام کرد که «ناشران صفحات کنترل کاملی روی ایندکسشدن محتوای خود دارند.» درنهایت، این OpenAI بود که با پذیرش مسئولیت و حذف این ویژگی، به این بحران حریم خصوصی پایان داد.