بهار فناوری

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

سینما با ارائه داستان‌های جذاب، تصویرگری‌های بصری و پیام‌های فرهنگی، توانایی تاثیرگذاری عمیقی بر افراد دارد و این تأثیر ممکن است در ایجاد همدلی، تغییر دیدگاه‌ها، آموزش مفاهیم فرهنگی و حتی شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مؤثر باشد. در عین حال، تأثیرات مثبت و منفی بستگی به نوع محتوا و نحوه ارائه آن دارد. از آنجایی که تاثیر سینما بر مردم قابل توجه است و می‌تواند در شکل‌دهی افکار، احساسات و نگرش‌ها نقش به‌سزایی داشته باشد، ما نیز در خبرگزاری مهر درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان قرار دهیم.

عیادت بدلکاران سینما از عنایت بخشی

روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت، مشخص شد حال عمومی عنایت بخشی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها در بیمارستان بستری است، رو به بهبودی است. همچنین، ۹ خردادماه نیز مجید علیزاده رئیس صنف انجمن بدلکاران سینما به همراه جمعی از بازیگران به ملاقات عنایت بخشی رفتند.

سیمین بازرجانی همسر عنایت بخشی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت این هنرمند گفت: حال عمومی آقای بخشی خوب است و پزشکان برای گذراندن دوران نقاهت، ایشان را در بیمارستان نگه داشته‌اند تا همه چیز تحت کنترل باشد. این هنرمند در بخش عمومی قلب بیمارستان بستری است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی از بیمارستان مرخص می‌شود.

از تعطیلی سینماها تا جشنواره‌ای که بدون خبر به برگزیدگانش جایزه داد!

عنایت بخشی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در فیلم «شاه نقش» بازی کرده بود و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل را از آن خود کرد.

جشنواره‌ای که بدون اطلاع‌رسانی رسانه‌ای به برگزیدگانش جایزه داد!

چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه «سایه» با شعار «هنر، سایه می‌گستراند» هفته اول خرداد در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد اما به دلیل عدم اطلاع رسانی از سوی ستاد این جشنواره مشخص نبود که آیا این جشنواره اختتامیه‌ای دارد یا خیر. نامزدهای بخش رقابتی چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» در صفحه اینستاگرام این جشنواره منتشر شد! در گزارش هفته گذشته خبرگزاری مهر نیز به این موضوع و همچنین ابهام در معرفی خروجی نهایی این جشنواره اشاره‌ای داشتیم اما علیرغم اینکه به این مساله پرداختیم ستاد برگزاری جشنواره هیچ اطلاع رسانی رسانه‌ای نسبت به برگزاری مراسم پایانی این رویداد در عصر روز یکشنبه در موزه سینما نداشتند!

۸ روز پس از اتمام چهاردهمین جشنواره سایه و ۵ روز پس از اختتامیه این رویداد، روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران که مرجع سینمای کوتاه در ایران محسوب می‌شود به یاری «سایه» آمد و گزارش مراسم اختتامیه این رویداد را برای اهالی رسانه ارسال کرد که باز هم به دلیل سپری شدن زمان برگزاری مراسم، انتشار این گزارش بازتابی در رسانه‌ها نداشت.

هیئت داوران بخش رقابتی این جشنواره شامل آرمان فیاض، امید شمس، عماد خدابخش، محمدرضا مصباح، شبنم قربانی، محمدرضا خردمندان و سعید نجاتی، هیئت داوران بخش انیمیشن، حمید محمدی، حسن زربانی و مهدی خرمیان و هیئت انتخاب بخش کارگاهی، پیام سعیدی، عطا مجابی و جابر رمضانی بودند ضمن آینکه شهرام مکری، پوریا کاکاوند، امیرمحمد عبدی و مرجان اشرفی‌زاده به عنوان منتور در بخش کارگاهی، با این رویداد همکاری کردند. اسامی داوران و منتورهای این رویداد که هر کدام در سینمای بلند و کوتاه ایران به عنوان شاخص‌ترین‌ها هستند، نشان از اهمیت جشنواره‌ای همچون «سایه» است اما لزوم اطلاع رسانی درست در برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از ضرورت‌های اولیه محسوب می‌شود.

از تعطیلی سینماها تا جشنواره‌ای که بدون خبر به برگزیدگانش جایزه داد!

اما برگزیدگان این رویداد به شرح زیر معرفی شدند؛

بهترین فیلم داستانی: حدود سیزده کیلوگرم (مهدی برزکی)

جایزه ویژه هیئت داوران: اهلی (نیما عبدالعظیمی)

بهترین فیلم مستند: شرور (پارسا انصاری)

بهترین فیلم انیمیشن: چاوک (هژیر اسعدی)

دیپلم افتخار بهترین فیلم تجربی: گوشتی که حرف می‌زند (علیرضا عبدی)

بهترین فیلم رقابتی نور: بشکافته سنگ (سلیم انصافی)

بهترین کارگردانی: همه چیز به نظر آقای کاف بستگی دارد (حسن حکمت‌روش) و تاکسیدرمیست (سوسن سلامت و بهزاد علوی)

بهترین فیلمنامه: اهلی (نیما عبدالعظیمی، اکو زندکریمی و وحید احمدی)

بهترین فیلمبرداری: گاوکش (محسن حسینی) و اهلی (نوید زارع)

بهترین تدوین: تاکسیدرمیست (حانیه جلوخانی)، تقدیر از تدوین شرور (پارسا انصاری)

بهترین صدا: حدود سیزده کیلوگرم (سامان شهامت)

بهترین بازیگر مرد: شاهو رستمی (تاکسیدرمیست)

بهترین بازیگر زن: ساناز نجفی (حدود سیزده کیلوگرم)

بهترین دستاورد هنری: چهره‌پردازی فیلم اهلی (ایوب شیخ احمدی) و طراحی صحنه فیلم ابله (حسین کرمی)

بهترین فیلم اقتباسی: کینوپی و۲۵۲ (فرزانه قائمی‌زاده)

جایزه استعداد آینده: نعش‌کش (محمد گراوند)

بهترین فیلم از نگاه دبیرخانه: فریدون (صبا نوروزی)

بهترین فیلم از نگاه مخاطبان: پلشت (محمدمهدی فروغی)

بهترین فیلم از نگاه منتقدان: گوشتی که حرف می‌زند (علیرضا عبدی)

بهترین فیلم دانشجویان سوره: گاوکش (فرهاد محمدزاده)

نکوداشت مدیری که از جنس مهر بود

در هفته گذشته، مراسم نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی از مدیران فرهنگی و سینمایی باسابقه در سالن فردوس موزه سینما با حضور رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، ایرج راد، علی رویین‌تن، کامران ملکی، ارد عطارپور، سعید حاجی‌میری، علیرضا تابش، فاطمه محمدی مدیرعامل موزه سینمای ایران، سعید الهی، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، مسعود نجفی، مجید اسماعیلی، سید احمد میرعلایی، فرزین پیروز پی، مجتبی مشیری، جعفر صافی، محسن علیخانی، صادق حدادی، علی لقمانی، علیرضا حسینی، امیر عابدی، حسن عبادی، حجت طباطبایی، هوشنگ صدفی، محمود گبرلو، احمد ناطقی، محسن شهابی، عباس یاری، خانواده زنده یاد مسعودشاهی و جمعی از سینماگران، مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد.

از تعطیلی سینماها تا جشنواره‌ای که بدون خبر به برگزیدگانش جایزه داد!

در این مراسم نسخه تصحیح رنگ شده فیلم «نماز جمعه» به کارگردانی مهدی مسعودشاهی تولید سال ۱۳۶۱ که توسط فیلمخانه ملی ایران آماده شده بود، نمایش داده شد. اصل این فیلم ۳۳ دقیقه بود که نسخه ۶ دقیقه ای از آن نمایش داده شد.

در این مراسم، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، فاطمه محمدی مدیر موزه سینما، کامران ملکی، هوشنگ صدفی، برادر مرحوم مسعودشاهی، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، احمد میرعلایی، علی پویان کارگردان و مدرس تئاتر، مصطفی رحمان‌دوست نویسنده حوزه کودک و نوجوان، علی قادری یکی از شاگردان زنده‌یاد مهدی مسعود شاهی و شهرام شیرزادی کارتونیست سخنرانی کردند و به ستایش شخصیت فرهنگی و هنری مهدی مسعودشاهی پرداختند.

اولین خبر از چهاردهمین جشن مستقل سینمای مستند / آرش اسحاقی رئیس شد

در هفته‌ای که گذشت، خبر رسید که آرش اسحاقی برای ریاست جشن سینمای مستند به هیئت‌رئیسه جشن معرفی و با تایید این هیئت، به ریاست چهاردهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران انتخاب شد.

اسحاقی بیش از 2 دهه در زمینه کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی، تدوین و صدا در سینمای مستند فعال است و فیلم‌های «خرامان»، «خرابات»، «خر»، «پیکار با پیکر»، «خاکستر»، «بلندی‌های رازآلود» و … را کارگردانی کرده است. او همچنین پیشینه عضویت در هیئت‌رئیسه جشن مستقل، شورای سیاستگذاری «سینماحقیقت» و هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند را در کارنامه دارد.

چهاردهمین دوره جشن مستقل همچون سال گذشته به شیوه آکادمی برگزار می‌شود. این رویداد هر ساله با همکاری ۲ صنف کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای مستند در خانه سینما برپا می‌شود و اعضایی که عضو یکی از صنوف خانه سینما باشند، می‌توانند آثارشان را به این جشن ارسال کنند. اعضای هیئت‌رئیسه جشن مستقل را محسن استادعلی، سعید رشتیان، مرتضی رزاق‌کریمی، هادی معصوم‌دوست، علیرضا حسینی، علیرضا دهقان، آزاده موسوی و زینب تبریزی تشکیل می‌دهند.

درگذشت کارگردان و مدرس سینمای پیشکسوت

هفته گذشته، شهاب تواضعی فیلمساز و مدرس سینمایی پیشکسوت، بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد تواضعی روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد از مقابل سالن عروجیان واقع در بهشت زهرا (س) برگزار شد. همچنین، مراسم ترحیم مرحوم شهاب تواضعی نیز روز جمعه ۱۶ خرداد ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد النبی (ص) واقع در تهران خیابان کارگر شمالی روبه روی کوی داشتگاه تهران برگزار شد.

سینماگرانی چون آرش رصافی، تورج اصلانی، سیامک سلیمانی، مهرداد سلیمانی، لقمان خالدی و شهرام مکری تنها بخشی از نسل فیلمسازانی هستند که در سایه حمایت‌ها و راهنمایی‌های او مسیر خود را یافتند.

شهاب تواضعی متولد ۱۳۳۲ در کرمانشاه است. از سال ۱۳۵۸ به کار عکاسی و فیلمسازی روی می‌آورد و چندین فیلم ۸ میلی‌متری می‌سازد. از سال ۱۳۶۶ مدیر انجمن سینمای جوانان استان کرمانشاه بود و در سال‌های بعد، ساخت چندین فیلم ۱۶ میلی‌متری را به عنوان مدیر تولید و دستیار کارگردان به عهده داشته است. فیلم «دیار آشنا» اولین فیلم اوست که در سال ۱۳۶۷ کارگردانی کرده و در سال ۱۳۷۱ فیلم کوتاه «گلی برای هیوا» را در کادر ۱۶ کارگردانی کرده است. تواضعی از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان کرمانشاه و دومین مدیر دفتر این شهر بود، تا زمان بازنشستگی با عشق و تعهد در خدمت به انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت داشت.

تعطیلی سینماها در نیمه خرداد

همزمان با تعطیلات نیمه خرداد و فرا رسیدن رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد سینماهای سراسر کشور تعطیل شد بر همین اساس روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۴ و ۱۵ خرداد سینماها تعطیل بودند و هیچکدام از فیلم‌های در حال اکران روی پرده نرفتند.

از تعطیلی سینماها تا جشنواره‌ای که بدون خبر به برگزیدگانش جایزه داد!

هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی در موزه سینما

موزه سینمای ایران در روز دوشنبه ۱۲ خرداد میزبان جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و تحلیل‌گران سیاسی از کشورهایی چون ترکیه، ارمنستان، برزیل و روسیه بود که برای مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در ایران حضور داشتند.

این مهمانان، در جریان بازدید از بخش‌های مختلف موزه، با تاریخچه و گنجینه سینمای ایران از نزدیک آشنا شدند و در ادامه، فیلم مستند «علف» ساخته مریان سی کوپر و ارنست بی شودزاک که از آثار شاخص تاریخ سینمای مستند به شمار می‌رود، برای آنها به نمایش گذاشته شد. در پایان این بازدید، مهمانان با فاطمه محمدی مدیرعامل موزه سینمای ایران دیدار و گفتگو کردند.

باید و نبایدهای هوش مصنوعی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

در هفته‌ای که گذشت، دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام کرد فیلمسازانی که در ساخت اثر خود از هوش مصنوعی بهره گرفته‌اند یا فیلم خود را با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولید کرده‌اند، در صورت تمایل هنگام ثبت‌نام در بخش ملی، گزینه مربوط به استفاده از فناوری هوش مصنوعی را در سامانه ثبت‌نام علامت بزنند.

این آثار اگرچه از مسیر ثبت‌نام در بخش ملی وارد روند پذیرش جشنواره می‌شوند اما در رقابت بخش بین‌المللی «فیلم‌های تولیدشده با هوش مصنوعی» داوری خواهند شد. جایزه این بخش به‌صورت دلاری پرداخت می‌شود و فیلم‌های پذیرفته‌شده در آن، در کنار آثار منتخب بین‌المللی روی پرده خواهند رفت.

بخش مسابقه هوش مصنوعی یکی از تازه‌ترین افزوده‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که با هدف کاوش در مرزهای نوین داستان‌سرایی و بیان هنری تعریف شده است. جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که به‌عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تأیید آکادمی اسکار شناخته می‌شود، در دوره چهل‌ودوم خود علاوه بر نمایش آثار داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی با تمرکز ویژه بر بخش نوآورانه هوش مصنوعی، نقش این فناوری نوظهور در بازتعریف بیان سینمایی را برجسته می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 15 =