بهار فناوری

محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره جدیدترین آمار از برنامه‌های پربازدید تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه‌ها در هر مناسبتی تغییر می‌کنند و به طور مثال برنامه «محفل» در ایام ماه مبارک رمضان بالاتر بود یا در نوروز برنامه‌هایی مثل «مردان آهنین» و «۱۰۰۱» در رتبه بالایی قرار داشتند.

«سمت خدا» معمولاً رتبه بالایی دارد

وی درباره برخی برنامه‌هایی که همیشه اقبال مخاطب نسبت به آنها بالاست، اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که همیشه رتبه بالایی دارد و برای ما هم جالب است برنامه «سمت خدا» با اجرای نجم الدین شریعتی است که همیشه مخاطب خاص خود را دارد.

شاکری نژاد درباره پنج برنامه اول صداوسیما که چه آثاری را شامل می‌شود؟ بیان کرد: ما آمار این برنامه‌ها را هر ماه تهیه می‌کنیم ولی مرکز تحقیقات صداوسیما متولی انتشار نیست و این آمار در اختیار شبکه‌ها و روابط عمومی صداوسیما قرار می‌گیرد.

شبکه سه، آی فیلم و خبر در صدر شبکه‌ها

وی درباره آمار رتبه بندی شبکه‌ها نیز توضیح داد: شبکه سه و آی فیلم همیشه در صدر هستند و بعد از آنها شبکه خبر قرار دارد که ممکن است گاهی این سه شبکه با هم جا به جا هم شوند ولی پایین‌تر نمی‌آیند.

شاکری نژاد اضافه کرد: بعد از این سه شبکه، شبکه‌های یک و دو قرار دارند که آنها هم ممکن است در رتبه‌های چهارم و پنجم با هم جا به جایی داشته باشند و در رتبه بعدی شبکه نسیم است.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره اینکه شبکه دو چگونه همواره مخاطب بالا دارد؟ توضیح داد: ما اصطلاحی داریم به عنوان «شبکه آشیانه» یعنی نگاه مردم و انتخاب مردم معمولاً روی این شبکه‌های آشیانه قرار دارد. ما از آنها می‌پرسیم اگر بنا باشد یک شبکه را به طور معمول پیگیری کنند کدام شبکه است؟ و پاسخ آنها همان شبکه آشیانه است که برای عده‌ای از مردم ترتیب شبکه‌ها همان ترتیبی است که شبکه آشیانه شأن را می‌سازد.

وی اضافه کرد: عده‌ای به طور مثال معمولاً تلویزیون شأن روی شبکه آی فیلم است که شبکه آشیانه شأن همین است و معمولاً آی فیلم را انتخاب می‌کنند.

تک برنامه پربیننده ملاک شبکه پربیننده نیست

شاکری نژاد عنوان کرد: نسیم هم ممکن است گاهی به رتبه‌های قبل تر خود بیاید. اما این نکته را هم بگویم مثلاً پر مخاطب‌ترین برنامه‌های نوروزی ابتدا «مردان آهنین» و بعد «۱۰۰۱» بود و ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که وقتی برنامه «۱۰۰۱» رتبه دوم است چرا خود شبکه در رتبه آخر ۶ شبکه اول قرار دارد؟ جوابش این است که برای ما تک برنامه ملاک نیست. کلیت شبکه (در نظرسنجی انتخاب مردم) مهم است. ممکن است یک برنامه خیلی مخاطب بالایی هم داشته باشد ولی وقتی از مردم می‌پرسید که اگر بنا باشد یک شبکه را انتخاب کنند کدام شبکه مورد نظرشان است همان شبکه آشیانه را تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: شبکه نسیم برنامه‌هایی دارد که ممکن است در زمان‌های مختلف رتبه دوم پربازدیدها را داشته باشند اما درنهایت نظر مردم درباره استفاده از کلیت شبکه رنکینگ شبکه را مشخص می‌کند. چون ممکن است مردم به خاطر تک برنامه‌ها سراغ بعضی از شبکه‌ها بروند و با پایان برنامه آن شبکه را نبینند.

تعیین مخاطب تلویزیون بر اساس ۱۵ دقیقه تماشای برنامه در یک روز

شاکری نژاد با اشاره به این فرمول درباره مخاطب بالای برخی سریال‌ها و برنامه‌ها عنوان کرد: ما برنامه فوتبالی داشته‌ایم که حدود ۸۰ درصد مخاطب داشته است و برخی ممکن است با اعلام آمار همین یک برنامه تصور کنند مخاطب صداوسیما ۸۰ درصد است ولی این‌طور نیست و اینها تنها مخاطب تک برنامه‌ها یا تک سریال است. درباره میزان مخاطب تلویزیون هم فرمول داریم که در نظرسنجی‌ها می‌پرسیم به طور مثال در شبانه روز چند دقیقه برنامه‌های صداوسیما را می‌بینند؟ چند دقیقه برنامه‌های شبکه یک یا شبکه دو و دیگر شبکه‌ها را تماشا می‌کنند؟ که این هم فرمولی جهانی دارد. آفکام (سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای بریتانیا) معتقد است اگر شخصی در هفته بیش از ۱۵ دقیقه برنامه‌ها را ببیند او را «مخاطب» لحاظ می‌کند. ما در مورد برنامه‌های تلویزیون می‌گوئیم اگر کسی بیش از ۱۵ دقیقه در روز برنامه‌ها را ببیند «مخاطب تلویزیون» است.

وی که در حاشیه نشست خبری «ایران جان» که ۲۰ خرداد برگزار شد، گفتگو می‌کرد در پایان گفت: با این فرمول وقتی ۷۲.۶ درصد از مخاطب سریال «پایتخت» را دیده است منظور این نیست که مخاطب تلویزیون یا شبکه یک این میزان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + نوزده =