خروجی 4K/60FPS به همراه Path Tracing بدون DLSS 4 امکان پذیر نیست! این نشان میدهد که چگونه بازیهای جدید حتی کارتهای گرافیکی مانند RTX 5090 را به چالش میکشند و هر روز بیشتر به فناوریهای Upscaling مانند Frame Generation وابسته هستند.

RTX 5090 با ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR7 و هستههای پردازشی قدرتمند عرضه میشود که آن را به گزینهای قدرتمند برای اجرای بازیها با رزلوشن 4K تبدیل میکند. اما این کارت گرافیک در اجرای Alan Wake 2 برای رسیدن به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن 4K بدون DLSS ناتوان است.

با سنگینتر شدن بازیها، حتی بهترین سخت افزارها نیز ممکن است به راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه عملکرد بهتر نیاز داشته باشند.
برای حل این مشکلات، Nvidia تکنولوژی DLSS 4 و Multi Frame Generation را طراحی کرده است. این ویژگی به ازای هر فریم، تا سه فریم دیگر تولید کرده و ارائه میدهد تا یک خروجی روان داشته باشیم. RTX 5090 با DLSS 4 امکان اجرای بازیها با رزلوشن 4K و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه، در کنار Ray Tracing کامل در عناوین پشتیبانی شده را فراهم میکند.
توجه به چالشها در اینجا مهم است. مشکلات نرخ فریم در رزلوشن 4K با نرخ تازهسازی بالای ۲۴۰ هرتز، همراه با Path Tracing رخ میدهد. پس این تنظیمات بسیار کاربردی هستند و بیشتر از تنظیمات معمولی برای اکثر گیمرهای امروزی به عنوان معیاری برای عملکرد بهتر محسوب میشوند.
این کارتهای گرافیک برای نمایش آخرین فناوریهای Nvidia، مانند نسل جدید Multi Frame Generation، ساخته شدهاند تا امکان تجربه بازیهای سطح بالا را فراهم کنند.
اگر DLSS 4 بتواند تجربه ای روان و بهبود بصری ارائه دهد، روش دستیابی به فریم ریت بیشتر، چه به طور طبیعی و چه از طریق بهبود هوش مصنوعی، برای اکثر افراد اهمیت کمتری پیدا میکند.



















