پلیسها در طول سری GTA، تغییرات زیادی به خود دیدهاند و حالا، در ششمین ورودی این فرانچایز، این فرصت فراهم شده است تا باری دیگر شاهد تغییری چشمگیر در سیستم مجریان قانون باشیم.

با اینکه بازیسازان محبوبی در صنعت بازیهای ویدیویی فعالیت دارند، جایگاه استثنائی Rockstar Games، در بین جامعه بازیکنان ثابت شده است. سری Red Dead Redemption، نمایی خیرهکننده از غرب وحشی را به تصویر میکشد و در کنار آن، Grand Theft Auto 6، مورد انتظارترین بازی ویدیویی تاریخ به حساب میآید. برای این بازی، پیشی گرفتن از عناوین سابق Grand Theft Auto، از منظر کیفیت و طول عمر، کاری دشوار خواهد بود. با این وجود، واکنشها به تریلر رونمایی بازی نشان میدهند که به محبوبیتی آشکار رسیده است.
بازی GTA 6 قرار است بازیکنان را به خیابانهای Vice City بازگرداند، شهری که زیر شنهای داغ و چراغهای نئونیاش، دنیایی از جنایت پنهان شده. از ابتدای زمان خلق این فرنچایز، پلیس همیشه نقش مهمی را چه در داستان و چه در خیابانها ایفا کرده است. بنابراین جدیدترین قسمت از مجموعه Grand Theft Auto این شانس را خواهد داشت تا مکانیکهای اجرای قانون در بازی را دستخوش تغییراتی کرده و یا حتی، چنین استانداری را از نو تعریف کند.
پلیس Grand Theft Auto 5 شمشیر دو لبه بود

سری GTA همیشه حول محور زندگی در مرز قانون میچرخد. میتوان وجود این عنصر را پیشگامی در قلمروی طراحی بازیهای جهان باز خواند، اما اگر دلیل قانعکنندهای برای سر و کله زدن با آن وجود نداشته باشد، تقریبا وجودش را بیمعنی جلوه میدهد. در حالی که میتوان مشغول انجام فعالیتهای بیشماری شد، درگیری با مجریان قانون اجتناب ناپذیر تلقی میشود و خوشبختانه، تعقیب و گریزهای جذابی هم طراحی شده است. این موضوع در Grand Theft Auto 5 به اوج خودش میرسد، جایی که در خیابانهای آفتابی، تعقیب و گریزی بزرگ رخ میدهد.
با این حال، سیستم تعقیب و گریز Grand Theft Auto 5 در زمان عرضه با انتقادات بازیکنان روبهرو شد. تعقیب و گریز بازی بیش از حد تهاجمی کار شده بود و حتی برای تخلفاتی جزئی، گیمپلی بازی را تحت تاثیر قرار میداد. بازیکنان برای جلوگیری از دخالت فوری پلیس باید محتاط عمل میکردند. در حالی که سیستم Wanted بازی Red Dead Redemption 2، تا حدی این مشکل را دور زده است، اما آن هم با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. در Grand Theft Auto 6 ضروری است که چنین ایراداتی از همان ابتدا حل شده باشند.
پلیس بازی Cyberpunk 2077 درس عبرت خوبی است
در زمینهای مرتبط، بازی Cyberpunk 2077 این فرصت را داشت تا سیستم پلیس را متحول کند، اما کوتاهی کرد. علیرغم آنکه شهر Night City پر از فعالیتهای مجرمانه و رفتارهای هیجانانگیز خلافکارانه بود، سیستم پلیس بازی عملکردی غیرمنتظره داشت. افسران ناگهان ظاهر میشدند و برای جزئیترین تخلفات به بازیکن حمله میکردند که منجر به اختلال در غوطهوری میشد. متاسفانه، Cyberpunk 2077 نتوانست در این زمینه بر اساس انتظارات عمل کند و حالا چشم تمام طرفداران به بازی GTA 6 دوخته شده است.
صنعت بازیهای ویدیویی GTA را به عنوان الگو میبیند

شرکت Rockstar Games در دو دهه گذشته، میراث قابل توجهای را از خود بر جای گذاشته است و همانند یک فانوس دریایی، مسیر دیگر توسعهدهندگان را در ساخت عناوین AAA روشن میکند. بسیاری از بازیها، از ساختار فرانچایز Grand Theft Auto و بهویژه سیستم پلیس آن، الگوبرداری کردهاند، اما نام عناوین معدودی را میتوان به میان آورد که به چنین استانداردی نزدیک شده باشند. بنابراین، Grand Theft Auto هنوز در اوج قرار دارد و کمپانی Rockstar باید همچنان کمالگرایی خود را ادامه دهد.
پیشبینی میشود بازی Grand Theft Auto 6 با نقشهای گسترده عرضه شود. همچنین، با توجه به اصالتی که توسعهدهنده آن، در دنبال کردن و پیادهسازی مبانی واقعگرایانه دارد، به نظر نمیرسد انتقال سیستم پلیس Grand Theft Auto 5 به این بازی کافی باشد. هوش مصنوعی مهمترین نقش را در این زمینه ایفا خواهد کرد و انتظار داریم رفتاری واقع گرایانه در میان نیروی پلیس ببینیم، اما در عین حال رفتار باید بگونهای باشد که پلیر محدود نشده و بیش از حد به چالش کشیده نشود.







