سؤال ساده اما مهم این است: اگر ترسالی آمده، پس چرا انبار خانههای مردم پُر از دبههای آب شده؟ چرا بسیاری از خانوادهها بهجای شادی از بارش، نگران نداشتن آب برای شستن دستهایشان هستند؟
در همین فضا، بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه، در کانال تلگرام خود با طعنه نوشت:
«اگه شرمساری محسوب نمیشه من ۴ تا دبه ۲۰ لیتری خریدم، اگه آب قطع شد، بدون آب نمونیم!»
طعنهی تلخی که بازتاب واقعی زندگی امروز شهروندان است.
آیا این همان ترسالی وعده داده شده است؟ یا فقط یک واژه برای پاک کردن صورتمسئله؟ آیا لبریز شدن سدها فقط در آمارهاست و قطع آب فقط در خانههای مردم؟
وقتی مردم بهجای شادمانی از ترسالی، دلهره قطع آب دارند و در فروشگاهها دبه میخرند، این دیگر بحران طبیعت نیست؛ بحران مدیریت است.
کاش پیش از رژه دادن واژههایی مثل «ترسالی» پشت تریبونها، صدای شیر خشکشدهی خانهها شنیده میشد؛ جایی که شرمساری واقعی آنجاست، نه در خانههایی که از بیآبی به انبار دبه تبدیل شدهاند.
به گزارش رکنا ، به رغم افت شدید آب در روزهای اخیر، قطعی و جیره بندی خاموش آب نیز در برخی از مناطق کشور به ویژه استان های تهران و البرز گزارش می شود اما مسئولان قطعی آب را نمی پذیرند و از کم کردن فشار آب سخن می گویند.
مردم نسبت به نبود اطلاع رسانی درباره زمان قطعی آب و کاهش شدید فشار آن معترض هستند و میپرسند در شرایطی که در برخی ساعات حتی یک قطره آب در لوله ها وجود ندارد، چگونه باید 20 درصد صرفه جویی کنند؟
از سوی دیگر درحالی وزارت نیرو خواستار صرفه جویی عمومی شده که کاهش فشار آب و قطعی های بدون اعلام، بار اصلی بحران را بر دوش مردم عادی گذاشته است. این در حالی است که انتظار می رود برخورد جدی با مشترکان پرمصرف، بدمصرف و غیرمجاز صورت گیرد؛ از جمله قطع یا جیره بندی آب آنها، چرا که این گروه از مشترکان اغلب توان پرداخت جریمه های مالی را دارند و مصرف بیرویه آنها فشار بیشتری بر شبکه آبرسانی وارد کرده است.
قطعی آب ادامه دارد
یکی از مخاطبان رکنا گفت: متاسفانه قطعی آب از ابتدای صبح شنبه 28 تیر شروع شد و تا امروز این قطعی ها ادامه دارد. ما ساکن مجتمع پارس، خیابان شریعتی، خیابان معلم، خیابان مرودشت هستیم.
این مخاطب در ادامه گفت: ما در منزل بیمار داریم و به آب نیاز داریم. لطفا مشکل ما را منعکس کنید. وقتی با 122 هم تماس می گیریم، زمان صف انتظار برای پاسخگویی را یک ساعت اعلام می کند.
در پی کاهش شدید بارندگیها و افت چشمگیر ذخایر آبی سدهای ایران، برخی مناطق در استان های کشور خصوصا البرز و تهران با قطعی و افت شدید فشار آب مواجه شدهاند. شرکت آبفای البرز اعلام کرده که این وضعیت بهصورت موقت در مناطقی چون کرج، فردیس و مهرشهر رخ داده است. شرکت آبفای کشور نیز اعلام کرده است که برنامهای برای نوبت بندی آب در کشور و بهویژه پایتخت نداریم ولی در مناطق و محدودههایی از شهر تهران که تحت تاثیر کمآبی و تنش آبی است، برای پایدار نگهداشتن شبکه توزیع آب، پروژههای مدیریت تقاضا و کنترل فشار آب اعمال خواهد شد.
با این حال گزارش های مردمی حاکی از آن است که قطعی آب به برخی مناطق تهران نیز رسیده است و مردم علاوه بر افت فشار شدید آب، با قطعی آب نیز مواجه هستند.
برخی ساکنان کرج می گویند با قطعیهای مکرر و افت شدید فشار آب روبرو هستند؛ بهطوریکه حتی امکان روشن کردن آبگرمکن را هم ندارند. تماسهای مکرر با سامانه 122 نیز با انتظارهای طولانی و پاسخهای ناکافی همراه بوده است.
در تهران هم شرایط مشابهی گزارش شده است. ساکنان مناطقی چون مرکز تهران، پونک، شهرک ولیعصر و منطقه 10 از قطعی آب و افت شدید فشار گلایه دارند. برخی میگویند با وجود عدم اعلام رسمی مبنی بر نبود قطعی، در ساعات مختلف روز کاملا بیآب هستند و خواستار اطلاعرسانی شفاف برای برنامهریزی بهتر هستند.
اعتراض اصلی مردم این است که چرا زمان قطعی آب اطلاع رسانی نمی شود و اینکه در شرایط افت شدید فشار آب، چگونه قرار است 20 درصد صرفه جویی کنند. لذا مسئولان وزارت نیرو باید با بدمصرف ها و پرمصرف ها برخورد کند و علاوه بر جریمه نقدی و واقعی شدن هزینه آب، آب این مشترکان را قطع و جیره بندی کند.
برخورد وزارت نیرو با بدمصرفان / پرمصرف ها صرفه جویی کنند
طبق اعلام آبفای کشور، میانگین سرانه مصرف آب شرب در کشور اکنون حدود 195 لیتر به ازای هر فرد در شبانهروز است و این در حالی است که الگو و استاندارد مصرف آب شرب در کشور 130 لیتر برای هر فرد در شبانهروز تدوین شده است. با افزایش هر یک درجه دمای بیشتر از 40 درجه، بین 2 تا 5 درصد میزان مصرف آب افزایش پیدا میکند. بنابراین همچنان صرفه جویی، خصوصا درباره مشترکان بدمصرف و پرمصرف می تواند به عبور از این شرایط سخت کمک کند.
عباس علی آبادی، وزیر نیرو در این خصوص گفت: متاسفانه هنوز برخی فکر می کنند که ما در یک منطقه پر آب هستیم و بعضا برای شستشوی منازل و ماشین از آب استفاده میکنند. باید جلوی این موارد گرفته شود و هزینه آب برای کسانی که بیش از الگوی مصرف، آب مصرف می کنند، واقعی شود. بنابراین اقدامات ما باید بازدارندگی داشته باشد و بدمصرف ها و پرمصرف ها باید هزینه های گزافی را پرداخت کنند و مطابق قانون برخورد خواهیم کرد.
همچنین مدیرعامل آبفای تهران اعلام کرد: دیگر جای مماشات وجود ندارد و این شرکت مطابق با اختیارات قانونی، در مقابل بدمصرفان و پرمصرفان و همچنین اشتراکها و استفادهکنندگان غیرمجاز برخورد قانونی بعمل خواهد آورد. اعمال جریمه و تعرفههای پلکانی و ایجاد محدودیتهای مقطعی برای بدمصرفان و پرمصرفان قطعی است. ضمن تشدید فعالیت همیاران آب و گروههای نظارتی شرکت آبفای استان تهران برای شناسایی و معرفی افرادی که در محیطهای عمومی به بدمصرفی تظاهر میکنند، از شهروندان نیز درخواست میشود به منظور دفاع از حقوق فردی و اجتماعی خود، مصادیق بدمصرفی را در صورت مشاهده به سامانه 122 اعلام کنند.
گسترش نیوز
صنعت و معدن-
تِـرسالی و شرمساری ؛ مردم تهران در سال ۱۴۰۴ در صف آب !
انرژی-
تِـرسالی و شرمساری ؛ مردم تهران در سال ۱۴۰۴ در صف آب !
کدخبر:
356991
پریا ابراهیمی