بهار فناوری


    فهرست محتوا



  • رقص تحریم‌ها و دیپلماسی



  •  آینده انرژی جهان در گرو یک محموله؟

یک کشتی تانکر حامل گاز طبیعی مایع (LNG) از پروژه Arctic LNG 2 روسیه، که تحت تحریم‌های غربی قرار دارد، روز پنج‌شنبه در ترمینال واردات LNG در جنوب چین پهلو گرفت. این اتفاق، نه تنها در محافل اقتصادی بلکه در مجامع سیاسی بین‌المللی نیز سروصدای زیادی به پا کرده است. داده‌های ردیابی کشتی‌ها توسط شرکت‌های معتبر Kpler و LSEG نشان می‌دهد این محموله مهم و بحث‌برانگیز، پیش‌تر در ماه ژوئن در تاسیسات ذخیره‌سازی روسیه بارگیری شده بود. این ردیابی دقیق، نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک این محموله در معادلات جهانی انرژی است.

اگر این محموله LNG تخلیه شود، این نخستین محموله دریافتی از پروژه Arctic LNG 2 خواهد بود؛ پروژه‌ای که به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین، هدف تحریم‌های شدید غربی قرار گرفته است. این موضوع، یک چالش بزرگ برای نظام تحریم‌های بین‌المللی و نشانه‌ای از تلاش روسیه برای یافتن راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌هاست. تانکر Arctic Mulan، کشتی پرماجرای این داستان، پیش از این، از فوریه تا آوریل، ماه‌ها در سواحل مصر در حالت انتظار به سر برده بود. سپس در اوایل ماه مه با یک حرکت جسورانه، از کانال سوئز، دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب‌المندب عبور کرد.

این کشتی پس از حرکت به شرق از جنوب شرق آسیا، در تاریخ ۳ ژوئن به واحد ذخیره‌سازی شناور (FSU) Koryak در شبه‌جزیره کامچاتکای روسیه رسید و پس از بارگیری، مسیر پرماجرای خود را به سمت جنوب ادامه داد و در نهایت در ۲۸ اوت در ترمینال Beihai LNG در استان گوانگشی چین با موفقیت پهلو گرفت. این سفر طولانی و پرمخاطره، نشان از عزم جدی روسیه برای رساندن این محموله به مقصد نهایی دارد.

رقص تحریم‌ها و دیپلماسی

عملیات تخلیه محموله هنوز به طور رسمی تایید نشده است، اما تحلیلگران شرکت Kpler معتقدند این نخستین تحویل LNG از پروژه Arctic LNG 2 از زمان آغاز بارگیری‌ها در اوت ۲۰۲۴ است. اما نکته‌ای که این خبر را به یک معمای پیچیده‌تر تبدیل می‌کند، زمان‌بندی حیرت‌انگیز آن است. زمان رسیدن این محموله ممکن است به طور کاملاً هدفمند با سفر آینده رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، به چین همزمان شده باشد. پوتین هفته آینده در یک رژه نظامی در پکن حضور خواهد داشت تا تسلیم رسمی ژاپن در جنگ جهانی دوم را جشن بگیرد. آیا این همزمانی، یک پیام آشکار سیاسی به غرب است؟ خریدار واقعی این محموله هنوز مشخص نیست، و این ابهام بر گمانه‌زنی‌ها می‌افزاید. تانکر Arctic Mulan نیز خود تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد؛ این تحریم‌ها مالکان و مدیران چندین کشتی LNG را هدف قرار داده و با هدف محدود کردن درآمدهای نفت و گاز روسیه اعمال شده‌اند.

بر اساس پایگاه داده حمل‌ونقل Equasis، شرکت Skyhart Management Services در هند، مدیر تجاری این کشتی است و مالک ثبت‌شده آن Zinnia International Co معرفی شده است. این پیچیدگی در مالکیت و مدیریت کشتی‌ها، نشان از تلاش برای گریز از چنگال تحریم‌ها دارد.

ال_ان_جی.webp_جی2_001

 آینده انرژی جهان در گرو یک محموله؟

این محموله، بیش از یک تراکنش تجاری ساده است؛ تحلیلگر برجسته انرژی از شرکت Rystad Energy، Jan-Eric Fahnrich، معتقد است که سفر این تانکر به چین بیشتر به‌عنوان آزمونی حیاتی برای واکنش واشنگتن نسبت به تحریم‌ها بوده است. او اشاره می‌کند که تقاضای آنی چین برای LNG در حال حاضر تقریباً صفر است، که این موضوع فرضیه “آزمایش” را تقویت می‌کند. فاهنریچ هشدار می‌دهد: “واکنش رئیس‌جمهور آمریکا مشخص خواهد کرد که این محموله یک مورد است یا مسیر برای محموله‌های دیگر که هم‌اکنون به سمت شرق از مسیر دریای شمال در حرکتند، باز می‌شود.” این جمله، آینده پروژه‌های انرژی روسیه و تا حد زیادی، آرایش جدید بازارهای جهانی انرژی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پروژه Arctic LNG 2، که ۶۰٪ آن متعلق به شرکت روسی Novatek است، قرار بود یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات LNG روسیه شود و ظرفیت تولید سالانه ۱۹.۸ میلیون تن داشته باشد.

با این حال، چشم‌انداز این پروژه به دلیل تحریم‌های فلج‌کننده غرب به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، اگرچه طی سال گذشته چند محموله روی تانکرهای تحریم‌شده بارگیری شده بود. سال گذشته، هشت محموله از Arctic LNG 2 بارگیری شد که چهار مورد از آن‌ها در FSU Koryak تخلیه شد. امسال نیز تاکنون پنج محموله بارگیری شده و تانکرهای تحریم‌شده مسیر شرق از طریق دریای شمال را طی می‌کنند؛ دو مورد در شمال روسیه و سه مورد دیگر نزدیک FSU Koryak هستند. همه چشم‌ها به واکنش آمریکا دوخته شده تا ببیند آیا این محموله، آغازگر فصلی جدید در نبرد تحریم‌ها و تجارت انرژی خواهد بود یا خیر.

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز

ایتا گسترش نیوز


منبع:

انرژی پرس



کدخبر:
359642


پریا ابراهیمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =