بهار فناوری

به گزارش بازار، در این ماه ایران یکی از بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین عملیات‌های دور زدن تحریم‌ها را که بر بخش هوانوردی غیرنظامی کشور تحمیل شده، انجام داد. شرکت هواپیمایی ماهان ایر (احتمالاً) همزمان همه پنج فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ER دریافت کرد.

هر پنج فروند بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ER قبلاً توسط شرکت هواپیمایی سنگاپور و شرکت‌های تابعه آن، اسکوت، بهره‌برداری می‌شدند (شماره‌های ثبت ۹V-SRL، ۹V-SRH، ۹V-SRJ، ۹V-SRG و ۹V-SRP). در دوران کووید، همه این هواپیماها به انبار در آمریکا و استرالیا فرستاده شدند. سپس این هواپیماها توسط شرکت آمریکایی Ion Aviation خریداری شده و به انبار در چین منتقل شدند.

بعد از آن، این هواپیماها از طریق شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌های آفشور و شرکت‌های صوری در اندونزی، ماداگاسکار و کامبوج عبور کردند و در نهایت در ثبت هوانوردی ماداگاسکار به شماره‌های ۵R-RIJ، ۵R-RIS، ۵R-ISA، ۵R-IJA و ۵R-HER ثبت شدند. در ۱۵ ژوئیه، هر پنج هواپیما از سیه‌م‌ریپ (کامبوج) پرواز کردند و طبق روال شناخته شده، در حریم هوایی ایران ناپدید شدند. یکی از آن‌ها در مشهد فرود آمد، دو فروند دیگر در زاهدان و بقیه در پایگاه نظامی چابهار مستقر شدند.

هواپیماها مجهز به موتورهای رولز-رویس ترنت هستند که در ایران تجربه کار با آن‌ها وجود دارد — موتورهای «مشابه» روی ایرباس A۳۳۰ که توسط ایران ایر بهره‌برداری می‌شود نصب شده‌اند. این موضوع بهره‌برداری از هواپیماهای دریافت شده را آسان‌تر می‌کند.

ماهان ایر که احتمالاً کل این طرح به آن مرتبط است، می‌تواند از این هواپیماها برای جایگزینی ایرباس A۳۴۰ استفاده کند که به نوبه خود ممکن است به شرکت‌های تابعه، از جمله ایران ایر تورز یا هر شرکت دیگری، منتقل شوند. این در حالیست که برخی منابع می‌گویند به احتمال زیاد ۵ تا ۶ فروند هواپیمای پن پیکر دیگر که می‌توانند در خطوط بین‌المللی پرواز کنند به زودی وارد کشور خواهند شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =